3.4 Koodit
Hakemisto
Omat koodit ovat organisaation sisällä sovittavia koodeja, joiden avulla voidaan seurata juuri niitä asioita, jotka paikallisesti ja oman toiminnan kannalta ovat tarpeellisia tai mielenkiintoisia. Jotta ne olisivat yhtenäiset, on tarkoituksenmukaista, että ne kirjaa (yhteisen tarpeenmäärittelyn perusteella) pääkäyttäjä.
Erilaisia mahdollisuuksia luoda omia koodeja on lukuisia, mutta niiden luominen kannattaa suunnitella ja miettiä tarkoin. Koodien avulla saadaan juuri sitä tietoa, mitä paikallisesti tarvitaan, mutta liian runsas koodisto aiheuttaa helposti ”kirjaamisväsymyksen” – ja silloin ei tarpeellinenkaan tieto ole ehkä luotettavaa.
Koodeja on tarkoitus muuttaa vain kirjoitusvirheiden osalta, sen oleellista merkitystä ei ole hyvä muuttaa. Jos Espoon muuttaisi esimerkiksi Vantaaksi niin kaikki Espoon asiakkaat olisivat sen jälkeen Vantaalaisia. ’Poista’ -painike siirtää valitun koodin listan alimmaiseksi, eikä se ole enää käytettävissä asiakastyössä. Koodi säilyy kuitenkin etusivun valinnoissa. Poistetun koodin voi aktivoida tarvittaessa uudelleen.
Koodit on jaoteltu yhteisiin koodeihin, etsivien koodeihin ja pajojen koodeihin. Yhteiset koodit ovat nimensä mukaisesti käytössä sekä PARtyn että PARentin puolella, ja etsivien koodeihin pääset tekemään kautta.
Koodeja pääset luomaan ja muokkaamaan klikkaamalla etusivun ylänurkan painiketta Koodit.