5.1 Yläpalkin toiminnot
Hakemisto
Etsivän nuorisotyön asiakaskirjaukset-ikkunan yläpalkkiin merkitään asiakkaan vastuuetsivä, status ja tila. Yläpalkin painikkeilla tallennetaan asiakas tietokantaan, voidaan siirtää asiakas etsivien ja työpajan yhteiseksi asiakkaaksi sekä ottaa asiakaskohtainen tuloste uuteen Exceliin. Yläpalkista näkee koko ajan kirjattavan nuoren etunimen ja sukunimen sekä uusimman jakson aloitus- ja päättymispäivän. Lisäksi sieltä näkee kirjauksia tekevän työntekijän nimen.

Asiakkuuden ohjaustiedot
- Vastuuetsivän nimi kirjataan asiakastietoihin ja se voidaan vaihtaa tarpeen mukaan milloin vain.
- Asiakkuuden statuksia ovat yhteydenottopyyntö, kontakti ja tavoitettu. Ne määräytyvät asiakkuuden etenemisen mukaan ja ovat esitelty tarkemmin kohdassa 5.3.3 Asiakkuuden status ja päättymisen syy.
- Asiakkuuden tila ei ole tilastollinen muuttuja, vaan apuväline etusivun asiakashallinnassa ja asiakkaiden suodattamisessa. Käsitteet on avattu alla, mutta voit käyttää luokituksia myös sinulle sopivammalla tavalla.
- Ei aloitettu: Nuoreen ei olla saatu vielä yhteyttä, yhteistyötä ei olla vielä aloitettu.
- Aktiivinen: Nuoreen on saatu yhteys/nuori on tavoitettu ja yhteistyötä tehdään parhaillaan
- Intensiivinen: Nuoren kanssa tehdään töitä juuri nyt intensiivisesti
- Satunnainen: Yhteistyötä tehdään parhaillaan, mutta vain satunnaisesti
- Ei tavoiteta: Nuori on ollut "Aktiivinen" mutta nuorta ei enää tavoiteta
- Kadonnut: Nuori on ollut "Aktiivinen", mahdollisesti jo pidempään tila on ollut "Ei tavoiteta" ja on aika lopettaa tavoittelu, joten tilaksi kirjataan "Kadonnut"
- Seurannassa: Nuoren kanssa ei tehdä aktiivisesti töitä, mutta seurataan vielä hänen tilannettaan
- Päättynyt: Asiakkuus päätetään, kun tilaksi kirjataan "Päättynyt". Muista kirjata samalla päättymisen syy ja päättymispäivä!
Painikkeet
- Siirrä pajalle-painike siirtää asiakkaan myös työpajapuolelle. Asiakkaasta näkyy silloin yhteisesti perustiedot, tilanne sekä yhteismuistiot. Yhteisellä asiakkaalla yläpalkkiin tulee näkyviin teksti "Yhteisasiakas".
- Tallenna-painike tallentaa kaikki muutokset tietokantaan.
- Kiinnitä asiakas etusivulla -valintaruudun valitsemalla asiakas näkyy aina etusivun asiakaslistan kärjessä
- Etusivu-painike palauttaa näkymän etusivulle ja ilmoittaa mahdollisesti tallentamattomista tiedoista.
- Info-painike avaa PAR-käyttöohjeet verkkoselaimessa.
- Tulosta-painikkeella saa asiakkaan kaikki tiedot tulostettua uudesta Excel-työkirjasta.
- Exit-painike sulkee PAR-ohjelman, mutta se myös ilmoittaa mahdollisesti tallentamattomista tiedoista.
Asiakastietojen tulostaminen
Tulosta-painikkeella asiakkaan kaikki tiedot siirtyvät uuteen Excel-taulukkoon. Täältä voi lukea yhteenvedon asiakkaan tiedoista ja tulostaa kaikki tai osan asiakkaan tiedoista. Tuloste on määrämuotoinen, mutta sitä voi muotoilla ja siitä voi poistaa tai valita tulostettavia tietoja tarpeen mukaan. Tuloste on tilannekuva, joka tulostetaan ja tallennetaan tarvittaessa asianmukaisesti organisaation ohjeita noudattaen. Tulosta toiminto löytyy myös etusivulta asiakaskohtaisesti.