5.3.3 Asiakkuuden status ja päättymisen syy

Hakemisto

Asiakkuus alkaa Yhteydenottopyyntö -statuksella mikäli ilmoitus nuoresta tulee virkailijalta, omaisilta, koululta, puolustusvoimilta, siviilipalveluskeskukselta, kavereilta tms. Jos yhteydenottopyyntö ei tuo tulosta eli nuorta ei saada kiinni yrityksestä huolimatta, status jää yhteydenottopyynnöksi.

Asiakkuuden päättymisen syy voi silloin olla vain:

  • ei saatu kontaktia

Jos nuori ottaa kontaktin suoraan etsivään tai yhteydenottopyyntönä tulleeseen nuoreen saadaan yhteys, on asiakkuuden status vähintään kontakti. Kontakti voi johtaa kahdenlaiseen tilanteeseen.

1 Nuori ei tarvitse tai halua apua, tai hän saa tarvitsemansa avun ensikontaktin aikana, statukseksi jää kontakti.

Kontaktiasiakkuuden päättymisen syyksi voidaan siis kirjata:

  • nuori ei halua asiakkuutta
  • nuorella ei ole tarvetta asiakkuuteen
  • ohjattu kertaluontoisesti

2 Nuoreen saadaan yhteys ja sovitaan yhteistyön aloittamisesta

Kaikki nuoret, joiden kanssa sovitaan jatkotoimenpiteistä, lasketaan tavoitetuiksi ja asiakkuudessa oleviksi nuoriksi. Tavoitetusta asiakkaasta ei tule enää uudelleen yhteydenotto- tai kontaktiasiakasta, vaikka hänelle kirjattaisiin myöhemmin uusi jakso. Mikäli status on ristiriidassa kirjauksiin, näkyy etusivulla asiakkaan kohdalla E-kirjain. Tavoitettujen asiakkaiden osalta päättymisen syyhyn kirjataan toimenpide, johon asiakas on ohjautunut etsivästä nuorisotyöstä tai henkilökohtainen syy, johon asiakkuus on päättynyt. Jos sopivaa vaihtoehtoa ei löydy valikosta, voidaan tähän kirjoittaa jokin muu syy.