7.1.3 PARkki-statistik för verkstäder

Index

PARkki-statistiken för verkstäder innehåller flikarna Personal, Trender, PARkki, Klientstatistik, Åtgärder, Verksamhetsmetoder, Situation, Avslutning och Info. På Info-sidan hittar du information om underlaget för beräkningar som används för att beräkna PARkki-statistik. Informationen uppdateras vid möjliga ändringar och specificeras utifrån förfrågningar. Också för vissa tabeller anges underlaget på respektive flik.

Personal-fliken ser man personalens statistiska uppgifter för den valda perioden. I tabellen visas namnen på anställda som har ett pågående anställningsförhållande baserat på start- och slutdatum. Anställda utan ett slutdatum visas också, eftersom anställningsförhållandet då anses vara pågående. Separata anvisningar för att granska, korrigera och komplettera dessa uppgifter anges alltid i samband med årsstatistiken.

PARkki-fliken är det viktigt att granska fälten med “ingen uppgift”, dessa borde uppdateras i klientuppgifterna för att sedan återskapa PARkki-statistiken. På PARkki-sidan ser du en årlig sammanställning som visualiseras organisation- och kommunspecifikt en gång om året på nuorisotilastot.fi -sidan. Kommunspecifika uppgifter kan du filtrera i Kommun-menyn. Du kan också granska andelen av enbart nya klienter, men visualiseringen innehåller alltid klientvolymen för hela året i stället för bara nya klienter.

Trender-fliken finns statistik om klienternas ankomst och placering på månadsbasis. För att granska månatlig statistik, använd ett helt år som söktid. Statistiken visar det föregående årets fortsatta klienter, nya klienter samt placeringsinformation för avslutade klienter som månadsvärden.

Klientstatistik-fliken kan man granska klientvolymen också genom att filtrera kommun, enhet eller klientskap. Om klienten har flera registrerade perioder under söktiden hämtas ankomstuppgiften i tabellen från uppgifterna för den första perioden inom söktiden. Placeringen beräknas från den senaste perioden som uppfyller sökvillkoren. När alla perioderna är avslutade med slutdatum och orsak till avslutande avses klientskapet avslutat oavsett klientskapets tillstånd. Årsuppföljningen beräknas på klienter som registrerats på verkstaden året innan söktiden, och klienters placering. Om klienten har nyare perioder, räknas hen automatiskt som kvar på verkstaden i denna uppföljning.

Åtgärder-fliken kan man se de åtgärder som vidtagits enligt klienternas avtal. Förvald vy på denna sida är samma som på PARkki- fliken där enbart en viss åtgärd/klient/söktid är giltig. I sökvillkoren kan du välja att visa alla åtgärder eller enbart nya åtgärder som registrerades under söktiden. Då kan du se det totala antalet olika avtal, dvs. antalet klientperioder. På denna flik kan du också granska startmånader för åtgärderna, då ställer du in ett helt år som söktid. Om åtgärden inte har ett slutdatum kan den gälla för klienten under registreringsåret samt efterföljande kalenderåret kalkylmässigt, men enbart under pågående klientskap.

Verksamhetsmetoder-fliken fungerar som Åtgärder-fliken, men alla verksamhetsmetoder och träningstjänster visas som förvalda värden. Denna sida avser att svara på frågan: “Vilka tjänster har klienterna erhållit under verkstadsperioden och vilka metoder utnyttjades?”.

Situation-fliken kan du se den ungas utgångssituation när hen kom till verkstaden samt ändringar i den vid statistiktidpunkten. Statistiken visar uppgifterna också för över 29-åriga som tilläggsinformation, men sidan koncentrerar på att visa ändringar i ungdomarnas livssituation. Uppgifterna på Situation- fliken hämtas från ungdomens äldsta situationsnotering. Startsituationen är alltså oföränderlig också i långa klientförhållanden. Uppgiften jämförs med ungdomens senaste situationsrad. Du kan granska situationsförändringar för individuella ungdomar med hjälp av klientlistan eller inom PAR-systemet.