6.3.1 Periodstart

Index

Anmälan och/eller startdatum registreras för varje klient. Anmälningsdatum är det datum då den första uppgiften om klienten fås. Det kan vara samma som startdatum, men om anmälan kommer innan den faktiska perioden börjar kan det vara tidigare än det egentliga startdatumet. Start- och slutdatum registreras enligt datumen i avtalet.

Perioderna kan alltid registreras enligt avtalen, då blir varje avtal en ny period. På detta sätt får man fram klientens väg med hjälp av avtalen och kan noggrant beräkna klientskapets varaktighet på verkstaden. Om det inte finns några betydande ändringar i avtalet eller tidsmässiga avbrott mellan avtalen, kan det ibland vara motiverat att bara ändra avtalets slutdatum enligt ett nytt avtal.

För ankomst väljer man aktören som tog initiativet för verkstadsperioden eller som anmälde klienten till verkstaden. Vid behov kan ankomstuppgifterna specificeras med egna koder, som beställare-kod, som man kan använda för att registrera beställaren eller aktören som hänvisade. Andra periodspecifika egna koder man kan använda i klientadministration är kommun-, enhet- eller egna koder. Dessa hjälper med att klassificera perioddata statistiskt enligt behov.

Åtgärder

En åtgärd enligt avtal väljs från rullgardinsmenyn och registreras för varje period. Åtgärden kan specificeras med egen kod “Egen åtgärd” som innehåller en lista av åtgärder man vill ha mer information om eller som inte finns i Åtgärd-menyn. Exempelvis kan man välja FPA:s yrkesutbildning som åtgärd och komplettera den med Nuotta-träning som man väljer i Egen åtgärd-menyn. Det är också möjligt att periodspecifikt välja format för åtgärden, “individuell eller grupp”. Vid behov kan man registrera klientens mål och närmare uppgifter om perioden i textfälten avsedda för dessa uppgifter.

Om klientens period genomförs som startträning eller vägglös verkstadsverksamhet, kom ihåg att markera periodspecifik i kryssrutan! Välj alltid detta alternativ, även om det bara finns startträning eller vägglös verkstadsverksamhet i din organisation.

Anmälare och kontaktperson

En anmälare och två kontaktpersoner kan registreras för varje period enligt behov. Sök-knapparna bredvid dessa fält tar fram Anmälare/kontaktperson-fönstret där du kan lägga till, ändra eller ta bort myndigheter i menylistan. Du kan spara både namn och kontaktuppgifter för anmälare och kontaktpersoner. När du lägger till anmälaren eller kontaktpersonen genom formuläret kan uppgiften väljas från rullgardinsmenyn eller genom att skriva en del av namnet.

Om du inte vill att den registrerade personen visas på din urvalslista (t.ex. anhöriga), ska du via knappen Sök markera personen som privatperson. Anmälare eller kontaktpersoner som sparats, men som inte markerats eller som har markeringen myndighet visas på urvalslistan.

Intervjuer

Om en startintervju görs med klienten, kan den intervjuade klienten registreras normalt i systemet och under Perioder anteckna att klienten har intervjuats och vem som har gjort det. Status för intervjuade klienter kan vara i kö eller på väg till handledning. Om intervjun inte leder till klientskap, registreras klientskapet som upphört och den enda åtgärden blir annan åtgärd: intervju. Om du behöver en mer detaljerad beskrivning, kan du skapa en promemoria om intervjun och fortsätta planer.