3.4 Koder

Index

De egna koderna är koder som överenskoms inom organisationen, de hjälper med att följa upp frågor som är nödvändiga eller intressanta lokalt och för den egna verksamheten. För att de ska vara enhetliga är det ändamålsenligt att de registreras av administratören (baserat på en definition av gemensamt behov).

Egna koder kan skapas på många olika sätt, men det lönar sig att tänka på och planera koderna noga. Koderna hjälper med att ta fram exakt den information som behövs lokalt, men alltför många koder kan lätt leda till “registreringströtthet” – och då finns det risk att de nödvändiga uppgifterna inte längre är pålitliga.

 Koderna borde bara ändras i fall det finns stavfel, vi rekommenderar inte att ändra deras betydelse. Exempelvis om Esbo ändras till Vanda skulle alla Esbobor bli Vandabor. “Radera”-knappen flyttar den valda koden sist i listan och den finns inte längre tillgänglig i klientarbetet. Men koden finns kvar i menyer på förstasidan. En raderad kod kan vid behov aktiveras igen.

Koderna är uppdelade i gemensamma koder, koderna för uppsökare och koderna för verkstäder. De gemensamma koderna, som namnet tyder på, används både i PARty och PARent, och koderna för uppsökare kan skapas i PARent och koderna för verkstäder skapas i PARty.

Du kan skapa och ändra koder genom att klicka på Koder-knappen i det övre hörnet på förstasidan.