5.1 Funktioner i menyraden högst upp

Index

Ansvarig uppsökare, status och tillstånd registreras i menyraden högst upp i Klientregistreringar för uppsökande ungdomsarbete-fönstret. Använd knapparna i menyraden för att spara klienten i databasen, flytta klienten som gemensam klient för uppsökare och verkstad samt skapa en klientspecifik utskrift i ett nytt Excel-fönster. I menyraden högst upp kan du hela tiden se den registrerade ungdomens för- och efternamn samt den senaste periodens start- och slutdatum. Där kan man också se namnet på den anställda som registrerar. 

Klientskapets styruppgifter

Namnet på den ansvariga sökaren registreras i klientuppgifterna och kan ändras när som helst efter behov. 

Statusen bestäms enligt hur klientskapet fortskrider och statusarna presenteras närmare i punkt 5.3.3 Klientskapets status och orsak till avslutande.

Klientskapets tillstånd är inte en statistisk variabel, utan ett hjälpmedel i klientadministration och filtrering av klienter. Begreppen beskrivs nedan, men du kan också använda klassificeringen på ett sätt som passar dig bättre.

  • Ej påbörjad: Ingen kontakt med den unga, samarbetet inte påbörjat.
  • Aktiv: Man har fått kontakt med den unga, samarbetet pågår
  • Intensiv: Intensivt samarbete med den unga pågår
  • Sporadisk: Samarbetet pågår, men enbart sporadiskt
  • Nås inte: Den unga har varit “Aktiv” men går inte att nå numera
  • Försvunnen: Den unga har varit “Aktiv” men under kanske redan en lång tid har statusen varit “Nås inte”, så det är dags att sluta att försöka få kontakt, statusen registreras som “Försvunnen”
  • I uppföljning: Inget aktivt samarbete med den unga, man situationen följs upp
  • Upphörd: Klientskapet upphör när tillståndet registreras som “Upphörd”. Kom ihåg att samtidigt registrera Orsak till avslutande och slutdatum!

Knappar

  • Knappen Flytta till verkstad överför klienten till verkstadssidan. De gemensamma uppgifterna består då av basuppgifter, situation och gemensamma promemorior. Med en gemensam klient visas texten "Gemensam klient" i menyraden högst upp.

  • Spara-knappen sparar alla ändringar i databasen.

  • Genom att markera kryssrutan Fäst klienten i förstasidan kommer kunden alltid att synas högst upp i kundlistan på förstasidan.

  • Förstasida-knappen tar dig tillbaka till förstasidan och meddelar om det finns uppgifter som inte sparats än.

  • Info-knappen öppnar PAR-anvisningarna i webbläsaren.

  • Skriv ut-knappen skriver ut alla klientens uppgifter från en ny Excel-arbetsbok.

  • Exit-knappen avslutar PAR-programmet samt meddelar om det finns uppgifter som inte sparats än.

Skriv ut klientuppgifter

Skriv ut-knappen överför alla klientens uppgifter till en ny Excel-tabell. Där kan du läsa ett sammandrag av klientens uppgifter och skriva ut en del av eller alla uppgifter. Utskriften har ett särskilt format, men den går att redigera och du kan ta bort eller välja uppgifter i utskriften enligt behov. Utskriften är en situationsbild som vid behov kan skrivas ut och sparas i enlighet med organisationens praxis. Utskriftsfunktionen finns även klientspecifikt på förstasidan.