5.3.3 Klientskapets status och orsak till avslutande

Index

Klientskapet börjar med Kontaktbegäran-status om anmälan om den unga kommer från en tjänsteman, anhöriga, skolan, Försvarsmakten, civiltjänstcentralen, kompisar osv. Om kontaktbegäran inte ger resultat, dvs. den unga inte nås trots försök, kvarstår kontaktbegäran som status.

Orsaken till att klientskapet upphört kan alltså endast vara:

  • ingen kontakt

Om den unga kontaktar uppsökaren direkt eller den unga nås efter kontaktbegäran är klientskapets status minst kontakt.
En kontakt kan leda till två olika situationer:

1 Den unga behöver inte eller vill inte ha hjälp, får den hjälp som behövs under den första kontakten, statusen blir kontakt. Som orsak till att kontaktklientskapet upphör kan alltså registreras:

  • den unga vill inte inleda klientskap
  • den unga har inget behov av klientskap
  • enstaka handledning

2 Den unga nås och man kommer överens om att inleda samarbetet.

När man har kommit överens om fortsatta åtgärder räknas den unga som nådd och i klientskap. När en klient är nådd får hen inte på nytt kontaktbegäran- eller kontakt-status, även om en ny period registreras senare. Om statusen står i strid med anteckningarna, visas bokstaven E vid klienten på förstasidan.

Orsak till avslutande för nådda klienter kan vara en åtgärd dit klienten hänvisades till från uppsökande ungdomsarbete, eller en personlig orsak för att avsluta klientskapet. Om ett lämpligt alternativ inte finns i menyn, anteckna en annan orsak.