6.3.2 Periodslut

Index

Uppgifter om periodslutet registreras i den högra delen av sidan. Klientens placering efter perioden och situation efter det första året är obligatoriska uppgifter. Placeringen borde registreras efter varje period, även om klienten ingår ett nytt avtal på verkstaden, då är placeringen: kvar på verkstaden. I samband med klientskapets upphörande finns det skäl att markera statusen som avslutad eller uppföljning efter ett år. Om perioden har avslutats, men statusen är inte har markerats som avslutad, visas bokstaven A på förstasidan.

För perioden kan man registrera om perioden har avbrutits, om avslutet har varit kontrollerat (avtalat på förhand, förutsett) eller okontrollerat och om den fortsatta placeringen är känd eller inte. Du kan också skapa en meny för “orsak till avslutande” i egna koder om organisationen vill följa upp avslutande på andra sätt än genom placering.

Klienten finns i statistiken fram till det att slutdatum är registrerat! Statistiskt sett har klientskapet upphört när den sista perioden (alla perioder) har ett slutdatum oavsett klientskapets status. Om klienten inleder en ny period efter detta fortsätter klientskapet också statistiskt. Klienter vars perioder saknar uppgifter, såsom datum för avslutande, finns på förstasidan med bokstavskoden D
Fyra veckor innan perioden/avtalet upphör, visas även bokstaven Z på förstasidan och numret efter bokstaven anger hur många veckor som återstår av klientskapet.

Situation efter första året

Klientens situation följs upp under det påföljande kalenderåret efter varje period som avslutats. Om en ny period har registrerats för klienten under följande år, identifierar systemet situationen som ‘kvar på verkstaden’. Situation efter 1:a året betyder att systemet har en uppföljningsuppgift för perioden som slutade under det föregående kalenderåret – med andra ord, man behöver inte kontrollera när det gått exakt ett år sedan perioden slutade. Uppföljningen av kunden är frivillig, men rekommenderas, eftersom en direkt placering inte nödvändigtvis betyder att klienten har inlett en utbildning eller börjat arbeta efter träningen. Situationen kan även följas upp under en egen uppföljningsperiod som är lämplig för organisationen, t.ex. halvårsvis.

Arbetsgivare och läroanstalt

I klientens uppgifter kan man också anteckna mer information om periodens avslut samt arbetsgivaren och/eller läroanstalten som klienten övergår till. Om det finns en tidigare anteckning om dessa i systemet kan uppgifterna hämtas med "Sök"-knappen. Sök-knappen öppnar ett fönster där du kan specificera uppgifter om övergång till läroanstalten eller en specifik arbetsgivare. Namnen på lokala läroanstalter och arbetsgivare kan man registrera med egna koder, då finns de i rullgardinsmenyn.